Facebook
Youtube Fundusze Europejskie

www.gostyn.pl

09 lutego 2023

Zawiadomienie o wydanej decyzji środowiskowej - farma fotowoltaiczna Krajewice

Gostyń 08.02.2023 r.

PPOS.6220.20.2021
 

Zawiadomienie
 

            Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.), dalej k.p.a., w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.), dalej ustawa ooś, zawiadamiam strony postępowania o wydanej w dniu 08.02.2023 r. decyzji, której treść podaję niżej.

 

            Doręczenie ww. decyzji stronom uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia jego publicznego ogłoszenia.

                                                                                                                                                                                                

 

                                                                                                                                                                                          Z up. Burmistrza Gostynia

                                                                                                                                                                                          Marzena Paluszkiewicz

                                                                                                                                                                                          Naczelnik

                                                                                                                                                                                          Wydziału Gospodarki Komunalnej

                                                                                                                                                                                          i Ochrony Środowiska

 

 

 

 

 

 

Gostyń, 08.02.2023r.

PPOS.6220.20.2021

                          
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
 

Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku

 s t w i e r d z a m

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko na realizację przedsięwzięcia, polegającego na budowie wolnostojącej farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 10 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie działek o nr ewid. 92, 94, 144, 146, 147 – obręb Krajewice (gmina Gostyń, powiat gostyński).

Jednocześnie ustalam następujące warunki i wymagania do realizacji przedsięwzięcia:

1.Pod farmę fotowoltaiczną o mocy do 10 MW przeznaczyć do 8,64 ha działek nr ewid. 92, 94, 144, 146 i 147, obręb Krajewice, gmina Gostyń.
2.Prace budowlane oraz ruch pojazdów ograniczyć do pory dnia, tj. godz. 6:00 – 22:00.
3.Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Kontrolę przeprowadzić także bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
4.Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli do powierzchni ziemi.
5.Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.
6.Do mycia paneli fotowoltaicznych stosować czystą wodę, bez dodatku detergentów.
7.Transformatory umieścić w prefabrykowanych, betonowych budynkach lub stalowych kontenerach ze szczelnymi posadzkami. W przypadku zastosowania transformatora olejowego, wyposażyć go w szczelną misę mogącą pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.
8.W magazynach energii zastosować szczelne posadzki.
9.Koszenie roślinności pokrywającej teren farmy fotowoltaicznej prowadzić w okresie od 1 do 15 sierpnia oraz od 1 listopada do 15 lutego.
10.Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnej farmy fotowoltaicznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.
11.Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.
12.Nie stosować stałego oświetlenia terenu farmy fotowoltaicznej i jej ogrodzenia w porze nocnej.
 

 U z a s a d n i e n i e

 W związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.) - Inwestor –

zwróciła się do Burmistrza Gostynia z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie wolnostojącej farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 10 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie działek o nr ewid. 92, 94, 144, 146, 147 – obręb Krajewice (gmina Gostyń, powiat gostyński).

Do wniosku dołączono: kartę informacyjną przedsięwzięcia, dalej k.i.p., mapę ewidencyjną.

Dla terenu objętego inwestycją nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Planowane przedsięwzięcie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z 10 września 2019 r., w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.) kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być wymagane.

            W związku z tym Burmistrz Gostynia, w oparciu o art. 64 ust. 1 pkt. 1, 2, 4 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 ze zm.), dalej ustawa ooś, w dniu 21.10.2021 r. wszczął postępowanie w sprawie wydania decyzji ooś i zwrócił się do: Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gostyniu, dalej PPIS, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, dalej RDOŚ oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektora Zarządu Zlewni w Poznaniu dalej Dyrektor ZZ WP o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.

Dyrektor ZZ WP w opinii z 29.10.2021 r. nr PO.ZZŚ.4.435.765.2021.MS.1 nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.

Dyrektor ZZ WP mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie stwierdził brak możliwości znaczącego oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdził negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 października 2016r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1967).

PPIS w opinii sanitarnej z 05.11.2021 r. nr ON-NS.9011.2.49.2021 wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Zdaniem PPIS przedłożone dokumenty wykazują, iż nie zachodzą przesłanki, które w świetle obowiązujących przepisów w zakresie ochrony zdrowia uniemożliwiałyby realizację przedmiotowej inwestycji.

W toku prowadzonego postępowania RDOŚ pismem z 04.11.2021r. znak: WOO-IV.4220.1764.2021.WR.1 wezwał Burmistrza Gostynia o potwierdzenie informacji na temat faktycznego zagospodarowania terenu w otoczeniu przedsięwzięcia oraz do uzupełnienia informacji zawartych w k.i.p, które dotyczą m.in. ornitofauny występującej na terenie planowanego przedsięwzięcia oraz w buforze o szerokości minimum 100 m, a także wyników analizy akustycznej, które następnie pismem z 09.11.2021r. przekazane zostały do Wnioskodawcy. W dniu 18.11.2021r. do Burmistrza Gostynia wpłynęło pismo od Wnioskodawcy o zawieszenie przedmiotowego postępowania, ze względu na konieczność przeprowadzenia inwentaryzacji przyrodniczej w różnych okresach fenologicznych.

Z uwagi na powyższe Burmistrz Gostynia postanowieniem z dnia 24.11.2021r., na podstawie art. 63 ust. 5 ustawy ooś na wniosek inwestora zawiesił postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie wolnostojącej farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 10 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie działek o nr ewid. 92, 94, 144, 146, 147 – obręb Krajewice (gmina Gostyń, powiat gostyński), do czasu uzupełnienia k.i.p.

W dniu 28.11.2022 r. Wnioskodawca przedłożył w tut. Urzędzie 2 egz. Aneksu nr 1 do k.i.p., jednocześnie zwracając się z prośbą o podjęcie zawieszonego postępowania administracyjnego.

Postanowieniem z dnia 14.12.2022 r. Burmistrz Gostynia podjął zawieszone postępowanie, zgodnie z żądaniem strony, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie wolnostojącej farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 10 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie działek o nr ewid. 92, 94, 144, 146, 147 – obręb Krajewice (gmina Gostyń, powiat gostyński) i następnie pismem z 14.12.2022 r. przekazał uzupełnienie k.i.p do RDOŚ.

RDOŚ w opinii z 05.01.2023 r. nr WOO-IV.4220.1764.2021.WR.2 stwierdził, że dla planowanego przedsięwzięcia, polegającego na budowie  wolnostojącej farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 10 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie działek o nr ewid. 92, 94, 144, 146, 147 – obręb Krajewice (gmina Gostyń, powiat gostyński) nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Określił też warunki i wymagania, które należy uwzględnić w decyzji ooś.

W postępowaniu wzięto pod uwagę: informacje o przedsięwzięciu zawarte w k.i.p., opinie: RDOŚ, PPIS, Dyrektora ZZ WP oraz uwarunkowania wymienione w art. 63 ust.1 ustawy ooś.

Przeanalizowano: rodzaj, cechy i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska m. in. względem obszarów objętych ochroną, w tym stref ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarów   wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000, a także wpływ na krajobraz.

Uwzględniając zapisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy ooś na podstawie przedłożonej  k.i.p. ustalono, że planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie wolnostojącej farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 10 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na terenie działek o numerach ewidencyjnych 92, 94, 144, 146 i 147 – obręb Krajewice, gmina Gostyń, powiat gostyński. Przedsięwzięcie będzie obejmowało: do 31 250 sztuk paneli fotowoltaicznych, konstrukcję wsporczą, transformatory zlokalizowane w kontenerowych stacjach transformatorowych (do 10 sztuk), do 4 naziemnych magazynów energii każdy o mocy do 2,5 MW, do 50 sztuk inwerterów, okablowanie oraz ogrodzenie. Farma będzie składała się z trzech, odrębnych przestrzennie sektorów. Wnioskodawca dopuszcza możliwość zastosowania systemu nadążnego polegającego na montażu paneli na trackerach - urządzeniach śledzących ruch słońca. Wnioskodawca dopuszcza możliwość etapowej realizacji przedsięwzięcia. Powierzchnia przedsięwzięcia będzie wynosić do 8,64 ha, natomiast powierzchnia działek objętych wnioskiem wynosi 9,821 ha. Powyższe uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji, gdyż to określa skalę przedsięwzięcia i sposób zagospodarowania terenu.

Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając fakt, iż na terenie inwestycji nie będą występowały zorganizowane źródła emisji substancji do powietrza, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, nie przewiduje się jej wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Źródłem emisji o charakterze niezorganizowanym będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów poruszających się po terenie przedsięwzięcia, jednakże serwisowanie farmy w fazie eksploatacji i ruch pojazdów z tym związany będzie miał znikomy wpływ na jakość powietrza. Na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. a, c, d i e ustawy ooś na podstawie k.i.p. ustalono, że teren przeznaczony pod przedmiotowe przedsięwzięcie to użytkowane rolniczo grunty orne. Zgodnie z k.i.p., jej uzupełnieniem, analizą ortofotomapy i zgromadzonymi materiałami ustalono, że najbliższe tereny chronione akustycznie – zabudowa zagrodowa na dz. nr ewid. 13/14 - obr. Krajewice są oddalone od terenu przedsięwzięcia o 151 m. Źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Celem ograniczenia uciążliwości akustycznej wszelkie prace oraz ruch pojazdów zostaną ograniczone do pory dnia, co uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Analiza k.i.p. wykazała, że Wnioskodawca nie przewiduje wyposażenia modułów fotowoltaicznych w wentylatory do chłodzenia ogniw. Na etapie eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia źródłem hałasu będą: transformatory (do 10 sztuk) o maksymalnym jednostkowym poziomie hałasu wynoszącym do 55 dB, umieszczone w kontenerowych stacjach transformatorowych, magazyny energii (do 4 sztuk) o maksymalnym jednostkowym poziomie hałasu wynoszącym do 45 dB oraz inwertery (do 50 sztuk) o maksymalnym jednostkowym poziomie mocy akustycznej wynoszącym do 55 dB. W uzupełnieniu k.i.p. przedstawiono wyniki analizy akustycznej, która wykazała, że w związku z realizacją przedsięwzięcia nie dojdzie do przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Ponadto uwzględniając przyjęte rozwiązania techniczne, w tym napięcia infrastruktury energetycznej, nie przewiduje się, aby eksploatacja inwestycji mogła powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. z 2019, poz. 2448).

Wnioskodawca nie przewiduje stosowania ciągłego oświetlenia farmy fotowoltaicznej w porze nocnej, co uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji, mając na względzie minimalizację oddziaływania na ludzi i przyrodę ożywioną.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś ustalono, że w odległości do 0,5 km od przedmiotowego przedsięwzięcia nie znajdują się realizowane lub zrealizowane farmy fotowoltaiczne. Najbliższa farma realizowana oddalona jest o 0,77 km.  Uwzględniając powyższe nie przewiduje się wystąpienia znaczących powiązań ani ponadnormatywnego kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.

W związku z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138). Ponadto uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co może wpłynąć pozytywnie na zmiany klimatu.

Analizując kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, z k.i.p. wynika, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia będzie wiązała się z niewielkim zapotrzebowaniem na wodę. Farma fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym. Woda deszczowa będzie swobodnie spływała z paneli fotowoltaicznych i stacji transformatorowych i wsiąkała w grunt. Wnioskodawca przewiduje możliwość czyszczenia paneli fotowoltaicznych czystą wodą bez dodatków, co uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji, mając na uwadze sąsiedztwo cieków wodnych. Na etapie budowy, w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego planuje się korzystać z przetransportowanych na teren inwestycji przenośnych toalet. W celu ochrony środowiska wodno-gruntowego zobowiązano inwestora do umieszczenia transformatorów w stalowych kontenerach lub prefabrykowanych, betonowych, budynkach ze szczelnymi posadzkami, zapewnienia szczelnych posadzek w magazynach energii oraz w przypadku zamontowania transformatora olejowego - do wyposażenia go w szczelną misę, mogącą zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. Z k.i.p. i jej uzupełnienia wynika, że magazyny energii będą naziemne oraz najprawdopodobniej będą wykorzystywały  technologię bateryjną.

W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś ustalono, że gospodarowanie odpadami na etapie realizacji i eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac budowlanych źródłem powstawania odpadów będą prace związane z montażem paneli. Odpady powstające na etapie budowy będą tymczasowo magazynowane i przekazywane wyspecjalizowanym podmiotom zajmującym się gospodarką odpadami. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Wytwarzane będą głównie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli, które będą tymczasowo magazynowane na terenie przedsięwzięcia, po czym przekazywane będą do dalszego zagospodarowania przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie. Na etapie likwidacji powstające odpady zostaną przekazane podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia w tym zakresie. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo - wodne w rejonie zainwestowania.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, h, i, j ustawy ooś ustalono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskiego, leśnego oraz obszarach przylegających do jezior.

W k.i.p. wskazano, że przedsięwzięcie nie zostanie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne, a także na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.

Nawiązując do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy ooś ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia będzie wiązała się z typowym dla tego rodzaju przedsięwzięć materiałów i surowców budowlanych jak: kruszywo, beton oraz stal. Na potrzeby realizacji przedsięwzięcia niezbędne będzie zużycie paliwa, energii elektrycznej oraz wody.

W związku z art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś ustalono, że planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w granicach jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW600070. Zgodnie z obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) JCWPd PLGW600070 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz dobrym stanem chemicznym, zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona osiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWPd PLGW600070 w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” określono następujące cele środowiskowe: utrzymanie dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego.

Ponadto przedsięwzięcie znajduje się w granicach jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) o kodzie PLRW600023185649 – Kania, która posiada status naturalnej części wód, jest monitorowana, jej aktualny stan jest zły, zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona. Celem środowiskowym dla tej JCWP jest uzyskanie dobrego stanu ekologicznego i chemicznego. W zlewni występuje presja rolnicza. W programie działań zaplanowano wszystkie możliwe działania, mające na celu ograniczenie tej presji tak, aby możliwe było osiągnięcie wskaźników zgodnych z wartościami dobrego stanu. Z uwagi jednak na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny, aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do 2027 roku.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.) oraz poza korytarzami ekologicznymi. Najbliższym obszarem chronionym jest Krzywińsko - Osiecki obszar chronionego krajobrazu wraz z zadrzewieniami generała Dezyderego Chłapowskiego i kompleksem leśnym Osieczna - Góra oddalony od przedsięwzięcia o 4,3 km. Najbliższym obszarem Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Zachodnie Pojezierze Krzywińskie PLH300014 oddalony o 15,5 km.

Przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na terenie obszaru ważnego dla ptaków województwa wielkopolskiego o nazwie Dolina Rowu Polskiego koło Pudliszek, wyznaczonego w opracowaniu Przemysława Wylegały, Stanisława Kuźniaka, Pawła T. Dolaty Obszary ważne dla ptaków w okresie gniazdowania oraz migracji na terenie województwa wielkopolskiego (opracowanie na zlecenie Wielkopolskiego Biura Planowania Przestrzennego. Poznań, 2008, mscr.). Obszar chroni miejsca koncentracji w okresie migracji: siewki złotej, czajki oraz gęgawy, gęsi białoczelnej i zbożowej. Z uzupełnienia k.i.p. wynika, że teren przedsięwzięcia nie jest siedliskiem wyżej wymienionych gatunków, jak również innych gatunków rzadkich lub chronionych.

Przedsięwzięcie zaplanowano w obrębie użytkowanych rolniczo gruntów ornych, na których nie występują drzewa i krzewy. Zgodnie z k.i.p teren farmy fotowoltaicznej zostanie obsiany i dlatego dla ochrony rodzimej bioróżnorodności sformułowano warunek niewykorzystywania do tego celu roślin gatunków obcego pochodzenia. Nie będą stosowane nawozy sztuczne i chemiczne środki ochrony roślin. Na etapie funkcjonowania farmy przewidziano  koszenie porastającej ją roślinności i dlatego dla ochrony ptaków lęgowych sformułowano warunek koszenia poza okresem lęgowym ptaków, który w większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca. Dodatkowo ze względu na sąsiedztwo cieków termin koszenia dostosowano do okresów migracji płazów, który w większości gatunków płazów w Polsce przypada przeciętnie od 15 lutego do końca maja (migracja wiosenna) oraz od 15 sierpnia do końca października (migracja jesienna). 

Ponadto sformułowano warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią, co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, roślinom zawiązywanie nasion, a także pozwoli ograniczyć zacienienie paneli słonecznych przez roślinność. W celu ochrony zwierząt na etapie prowadzenia prac ziemnych oraz w celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w niniejszej decyzji nałożono warunek regularnych kontroli wykopów, uwalniania uwięzionych w nich zwierząt oraz warunek wykonania ażurowego ogrodzenia bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a gruntem. W celu ograniczenia efektu olśnienia nałożono warunek zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej co ograniczy negatywny wpływ na ptaki.

Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia na gruntach ornych, poza formami ochrony przyrody, brak konieczności wycinki drzew lub krzewów oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność oraz
możliwość powiązania z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

Z uwagi na charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znacząco negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów, zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną stwierdzono, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia, polegającego na budowie wolnostojącej farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 10 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach ewidencyjnych nr 92, 94, 144, 146, 147 – obręb Krajewice, gmina Gostyń, powiat gostyński nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

P o u c z e n i e

Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.), decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie, ul. Słowiańska 54, za pośrednictwem Burmistrza Gostynia w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania od decyzji Burmistrza Gostynia.

Z dniem doręczenia Burmistrzowi Gostynia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.

 

Załączniki:

 1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś

 

                                                                                                                                                                                          Z up. Burmistrza Gostynia

                                                                                                                                                                                          Marzena Paluszkiewicz

                                                                                                                                                                                          Naczelnik

                                                                                                                                                                                          Wydziału Gospodarki Komunalnej

                                                                                                                                                                                          i Ochrony Środowiska

 

 

  

                                                                                       Załącznik

                                                                                              do decyzji nr PPOS.6220.20.2021

                                                                                        z dnia 08.02.2023 r.

                                                                                                                                    

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa

w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2022r., poz. 1029 ze zm.)

 

Rodzaj, skala usytuowanie przedsięwzięcia:

 

 Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie wolnostojącej farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 10 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą, na terenie działek o numerach ewidencyjnych 92, 94, 144, 146 i 147 – obręb Krajewice, gmina Gostyń, powiat gostyński, województwo wielkopolskie.

Zadaniem elektrowni fotowoltaicznej (PV) będzie produkcja energii elektrycznej z wykorzystaniem energii odnawialnej (promieniowania słonecznego) i dostarczanie jej do sieci energetycznej. Dzięki temu obiekt wpłynie na zmniejszenie wykorzystania energii elektrycznej pochodzącej z konwencjonalnych źródeł, tj. węgiel, jednocześnie redukując emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Instalacja fotowoltaiczna będzie składała się z: modułów fotowoltaicznych na wolnostojących konstrukcjach wsporczych; przekształtników DC/AC (inwertery) zamocowanych do konstrukcji wsporczych lub zlokalizowanych przy stacji transformatorowej; stacji transformatorowych (jedna stacja będzie zajmowała obszar około 30 m2, planuje się do 10 stacji); kontenerowych magazynów energii; trackerów; instalacji elektrycznych prądu stałego; trójfazowej instalacji elektrycznej prądu przemiennego; przyłącza kablowego; układu pomiarowo-rozliczeniowego w miejscu dostarczania (odbioru) energii elektrycznej; układów pomiarowo-kontrolnych na zaciskach systemu; ogrodzenia wraz z bramą wjazdową i systemem monitoringu; ochrony odgromowej i przeciwprzepięciowej. Powierzchnia przedsięwzięcia będzie zajmowała obszar do 8,64 ha działek. Jest to maksymalna powierzchnia przy realizacji całej inwestycji. Teren przeznaczony pod przedmiotowe przedsięwzięcie to użytkowane rolniczo grunty orne. Farma będzie składała się z trzech, odrębnych przestrzennie sektorów. Planowana inwestycja nie będzie prowadzona na glebach chronionych (gleby pochodzenia organicznego bądź klasy I, II, III, IIIa, IIIb).

 

Rodzaj technologii:

 

Przewiduje się montaż do 31 250 paneli fotowoltaicznych na całej dostępnej powierzchni nieruchomości, jednak ich ilość zależeć będzie od ich mocy oraz ilości etapów. Aktywna strona modułu pokryta będzie powłoką antyrefleksyjną, w celu zwiększenia absorpcji promieniowania słonecznego, poprawy parametrów elektrycznych i redukcji „efektu lustra”, będzie półmatowa, żeby chronić ptaki przed pomyleniem z taflą wody. Planowane jest ułożenie paneli pod kątem do 35o. Dolna krawędź modułu będzie znajdować się na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią, a górna na wysokości do ok. 5,0 m. Dopuszcza się możliwość montażu modułów fotowoltaicznych na trackerach, śledzących wędrówkę słońca oraz systemu, gdzie nachylane będą automatycznie lub ręcznie względem osi pionowej,  przy zastosowaniu takich samych szacunkowych parametrów jak w przypadku niezastosowania trackerów. Instalacje fotowoltaiczne wykorzystujące trackery będą wbijane w grunt, a w przypadku złych warunków gruntowych wykonywane na prefabrykowanych fundamentach. Moduły fotowoltaiczne zostaną połączone szeregowo i będą tworzyły obwody elektryczne. String-boxy mogą być umieszczone w skrzynkach ustawionych na powierzchni gruntu albo przykręcone do konstrukcji nośnej modułów fotowoltaicznych. O maksymalnej i minimalnej ilości paneli wchodzących w skład obwodów będą decydować parametry elektryczne panelu fotowoltaicznego oraz możliwości inwertera (głównie zakres napięć pojawiających się na zaciskach inwertera, na których inwerter może pracować). Wytworzona energia będzie przesyłana ze string-boxów do inwerterów (falowników), które zmienią prąd stały wyprodukowany w modułach fotowoltaicznych na prąd zmienny. Przedmiotowa instalacja zamiast centralnego falownika (inwertera) wykorzystywać będzie do kilkudziesięciu niewielkich urządzeń montowanych przy stołach fotowoltaicznych. W związku z tym dopuszczalna jest zmiana przyjętych założeń i montaż, np. kilkudziesięciu inwerterów, mikroinwerterów lub optymalizerów, których ilość może odpowiadać ilości użytych modułów fotowoltaicznych. Inwertery będą montowane w specjalnych obudowach, które mogą mieć postać odrębnych niewielkich urządzeń. Instalacja elektryczna, jako połączenie modułów w stringi i przyłączenie ich do string-boxów oraz falowników, będzie wykonana przewodami solarnymi z żyłami miedzianymi w izolacji z komponentu sieciowanego oraz z podwójnie izolowaną powłoką. Projektowane inwertery fabrycznie posiadają zintegrowaną ochronę przetężeniową po stronie DC, zabezpieczenie przed przegrzaniem oraz ochronę przed zamianą biegunów. W przypadku przeciążenia następuje automatyczne przesunięcie punktu pracy i obniżenie mocy produkowanej. W inwerterach będą zabudowane ochronniki przepięciowe jako ochrona przed wyindukowanymi przepięciami spowodowanymi wyładowaniami atmosferycznymi. Od falowników do stacji transformatorowej wprowadzone zostaną linie kablowe prądu przemiennego. Planowany jest montaż wolnostojących konstrukcji wsporczych (stołów) w układzie 4 lub 5 rzędów paneli w orientacji poziomej. Może się to zmienić w zależności od zastosowanej technologii. Zakłada się możliwość zastosowania do czterech magazynów energii o mocy do 2,5 MW, o wymiarach obiektu np. ok. 4x10x3 m jako zabudowa kontenerowa, jednak jego technologia zostanie ustalona na etapie projektowym bądź wykonawczym. W celu przyłączenia projektowanej farmy fotowoltaicznej do sieci dystrybucyjnej, planowane jest posadowienie wolnostojącej stacji transformatorowej, której fundament i obudowa będą wykonane z betonu. Każdy transformator wyposażony będzie w szczelną misę olejową lub równoważne rozwiązanie, aby uniemożliwić wyciek oleju w przypadku awarii transformatora,  o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. Maksymalne wymiary obiektu stacji transformatorowej to 6x5x4m. Pomiędzy stacją kontenerową a istniejącym słupem znajdującym się w okolicy inwestycji zostanie wykonana podziemna linia kablowa, w celu wyprowadzenia mocy z elektrowni słonecznej. Kabel będzie ułożony na podsypce piaskowej. Aby zabezpieczyć urządzenia elektrowni przed skutkami wyładowań atmosferycznych zostanie wykonana instalacja odgromowa w postaci połączeń wyrównawczych. Instalację należy połączyć z uziomem otokowym stacji transformatorowej. Wokół terenu elektrowni zostanie wykonane ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 20 cm przerwy między ogrodzeniem a gruntem. W ogrodzeniu zostanie wykonana brama dwuskrzydłowa. Nie będzie stosowane oświetlenie nocne (godz. 22:00-6:00), ale jedynie w sytuacjach awaryjnych, maksymalnie do godz. 22.00. Wszelkie prace związane z realizacją przedsięwzięcia oraz ruch pojazdów będą prowadzone w porze dziennej (godz. 6:00-22:00). Oświetlenie będzie charakteryzowało się niską emisją promieniowania UV, a zastosowany monitoring będzie działał na zasadzie podczerwieni. Oświetlenie nie może w żaden sposób płoszyć ani oślepiać zwierząt.

 

Rozwiązania chroniące środowisko:

 

Na placu budowy będzie wykorzystywany montaż gotowych, przywiezionych elementów składowych do realizacji inwestycji. Szacunkowe zapotrzebowanie na główne surowce i materiały wykorzystywane na etapie realizacji prac budowlanych to: kruszywo - ok. 300 m3, stal i inne metale - ok. 50 Mg, woda do celów socjalnych - ok. 2,5 m3. Na etapie realizacji inwestycji paliwo w ilości ok. 500 dm3 będzie wykorzystywane do maszyn oraz samochodów ciężarowych, a na etapie eksploatacji w ilości ok. 2 m3/rok będzie wykorzystywane do pracy kosiarki oraz dostarczania wody beczkowozami. Na etapie budowy nie będzie dostępu do elektryczności. Urządzenia wykorzystywane do montażu instalacji oraz infrastruktury towarzyszącej nie będą ładowane z energii pochodzącej z terenu inwestycji. W razie konieczności zostanie zastosowany agregat prądotwórczy. Przyłącze elektroenergetyczne powstanie w końcowej fazie budowy. Na etapie eksploatacji energia elektryczna w ilości ok. 25 MWh/1 MW PV/rok będzie wykorzystywana do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania automatyki SCADA, oświetlenia oraz systemów monitorujących. Na etapie realizacji zapotrzebowanie na wodę będzie związane z celami sanitarnymi oraz konsumpcyjnymi. Teren budowy zostanie wyposażony w zaplecze sanitarne dla pracowników z przenośnymi toaletami, które będą obsługiwane przez firmę zewnętrzną. Zużycie wody na cele sanitarne szacowane jest na ok. 100 dm3 dla budowy farmy o mocy do 1 MW. Woda pitna dostarczana będzie w opakowaniach jednostkowych. Panele fotowoltaiczne w naturalny sposób będą oczyszczane podczas opadów atmosferycznych. W celu oczyszczenia paneli z resztek organicznych, pyłów oraz kurzu dopuszcza się możliwość manualnego mycia paneli do dwóch razy rocznie. Woda będzie dostarczana beczkowozami i nie będzie zawierała detergentów. Szacowane zapotrzebowanie na mycie paneli to 1 dm3 na 1 m2 PV.

Podczas budowy odpady będą zbierane w sposób selektywny i przekazywane wyspecjalizowanym firmom. Wszelkie zastosowane urządzenia elektryczne i elektroniczne muszą posiadać niezbędne certyfikaty i atesty dopuszczające je do pracy ze względu na ryzyko wycieku olejów, benzyny i płynów technologicznych do środowiska. Podczas prac serwisowych wytwórcą odpadów będzie podmiot je wykonywujący, a gospodarka nimi będzie zgodna z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Podczas prowadzenia prac ziemnych będą codziennie kontrolowane wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta bezzwłocznie przenoszone w bezpieczne miejsce. Taka kontrola będzie również przeprowadzana bezpośrednio przed zasypaniem wykopów. Tankowanie i uzupełnianie płynów eksploatacyjnych odbywać się będzie poza terenem inwestycji, aby zapobiec wyciekom. Teren budowy zostanie wyposażony w środki do neutralizacji substancji ropopochodnych, rozlanych w sytuacjach awaryjnych. W przypadku wycieku substancji ropopochodnych na powierzchnię ziemi stosowane będą sorbenty, jeśli natomiast substancje przenikną do ziemi, to zostanie ona niezwłocznie zebrana i przekazana do unieszkodliwienia przedsiębiorcom, posiadającym uregulowany stan prawny w tym zakresie. Obszar wzdłuż rzędów paneli zostanie obsiany gatunkami roślin rodzimych, do pielęgnacji których nie będą stosowane środki chemiczne. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzone będzie w okresie od 1 do 15 sierpnia oraz od 1 listopada do 15 lutego. W fazie eksploatacji nie będą powstawać ścieki bytowe ani przemysłowe. Powłoka antyrefleksyjna na panelach fotowoltaicznych zapobiegnie efektowi odbicia światła, tzw. olśnienia, co mogłoby być niebezpieczne dla przelatujących ptaków. Emisja hałasu pojawi się podczas transportu i montażu związanego z realizacją inwestycji. W celu zmniejszenia uciążliwości zostaną zastosowane technologie budowlane posiadające certyfikaty akustyczne. Podczas eksploatacji inwestycji głównym źródłem hałasu będzie transformator, umieszczony wewnątrz stacji transformatorowej. Jego betonowa obudowa stanowić będzie izolację akustyczną na poziomie kilkunastu decybeli. W nocy elektrownia nie będzie funkcjonować, ze względu na brak promieniowania słonecznego.

Podstawowym źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza będzie spalanie paliwa w silnikach pojazdów pracujących na terenie budowy. Ze względu na bezobsługowość instalacji fotowoltaicznej, emisja pyłów i gazów do powietrza będzie znacznie niższa niż w trakcie budowy i będzie dotyczyć pracowników obsługi technicznej, beczkowozów oraz pracy kosiarki.

 

                                                                                                                                                                                            

 

 

 

                                                                                                                                                                                                   Z up. Burmistrza Gostynia

                                                                                                                                                                                                   Marzena Paluszkiewicz

                                                                                                                                                                                                   Naczelnik

                                                                                                                                                                                                   Wydziału Gospodarki Komunalnej

                                                                                                                                                                                                   i Ochrony Środowiska

 

 

  

Art. 49 k.p.a. Strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, jeżeli przepis szczególny tak stanowi; w tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.

 

Art. 74 ust. 3 ustawy ooś  Jeżeli liczba stron postępowania o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 10, stosuje się przepis art. 49 kodeksu postępowania administracyjnego

 

https://www.gostyn.pl/Zawiadomienie_o_wydanej_decyzji_srodowiskowej_-_farma_fotowoltaiczna_Krajewice.html

Strona internetowa gminy Gostyń.
Gmina Gostyń, Rynek 2, 63-800 Gostyń
Kontakt z redakcją: redakcja@gostyn.pl