Facebook
Youtube Fundusze Europejskie

www.gostyn.pl

23 lutego 2023

Zawiadomienie ws. rozbudowy i przebudowy gospodarstwa rolnego w Brzeziu

Gostyń,  22.02.2023 r.

GKOS.OS.6220.21.2022


 Zawiadomienie

                 Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.), w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.), zawiadamiam strony postępowania o wydanej w dniu 22.02.2023 r. decyzji, której treść podaję niżej.

            Doręczenie ww. decyzji stronom uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia jego publicznego ogłoszenia.

                                                                                                                                                                                           

                                                                                              Z up. BURMISTRZA

                                                                                              Marzena Paluszkiewicz

                                                                                              Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska

                                                              Gostyń,  22.02.2023 r.

GKOS.OS.6220.21.2022

DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
 

 Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84, art. 85 ust. 1 i ust.

2 pkt 2 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.) – dalej zwanej ustawą ooś oraz art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2000 ze zm.) – dalej zwanej ustawą kpa, po rozpatrzeniu wniosku …………………………………………………………………………

 s t w i e r d z a m

 brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na  rozbudowie i przebudowie gospodarstwa rolnego o obsadzie zwierząt do 173,87 DJP, zlokalizowanego w miejscowości Brzezie, gm. Gostyń, dz. nr 151, obręb Brzezie, gmina Gostyń.

 Jednocześnie ustalam następujące warunki i wymagania do realizacji przedsięwzięcia:

 1.         Zaprojektować i wykonać rozbudowę budynku inwentarskiego nr 2, w którym utrzymywać, w systemie na płytkiej ściółce, w 3 kojcach o łącznej powierzchni hodowlanej wynoszącej około 65,83 m2 oraz 11 kojcach pojedynczych o wymiarach około 1,00 m x 1,50 m każdy, bydło o obsadzie do 28 jałówek powyżej 1 roku, utrzymywanych grupowo w kojcach oraz do 11 cieląt utrzymywanych pojedynczo w kojcach, to jest 24,05 DJP.

2.         Zaprojektować i wykonać rozbudowę budynku inwentarskiego nr 4, w którym utrzymywać, w systemie na płytkiej ściółce, wolnostanowiskowo z wydzielonymi 79 legowiskami oraz w kojcach porodowych o powierzchni stanowisk 54 m2, bydło o obsadzie do 91 krów, to jest 91 DJP.

3.         W pozostałych, istniejących budynkach inwentarskich nr: 1,3,5 utrzymywać bydło i trzodę chlewną o obsadzie do 58,82 DJP.

4.         Łącznie na terenie gospodarstwa po rozbudowie i modernizacji utrzymywać do 173,87 DJP bydła i trzody chlewnej.

5.         Obornik magazynować na szczelnej płycie obornikowej o powierzchni umożliwiającej jego przechowywanie przez okres minimum 5 miesięcy, zgodnie z przepisami szczegółowymi.

6.         Gnojówkę magazynować w szczelnych, odpornych na ich działanie, zamkniętych, podziemnych zbiornikach o pojemności umożliwiającej ich przechowywanie przez okres minimum 6 miesięcy, zgodnie z przepisami szczegółowymi.

7.         Obornik i gnojówkę zagospodarowywać jako nawóz naturalny na własnych gruntach rolnych, zgodnie z przepisami szczegółowymi.

8.         Zaopatrzenie w wodę zapewnić z przyłącza wodociągowego z gminnej sieci wodociągowej, na warunkach określonych przez gestora sieci.

9.         Dezynfekcję pomieszczeń inwentarskich prowadzić bez generowania ścieków z tego procesu.

10.     Mycie i czyszczenie obiektów inwentarskich prowadzić z wykorzystaniem myjek wysokociśnieniowych, bez dodatku środków chemicznych. Ciecz powstającą w związku z tą czynnością zagospodarowywać razem z nawozami naturalnymi.

11.     Stosować fazowy system żywienia, dostosowany do wieku oraz stanu fizjologicznego zwierząt.

12.     Zwierzęta padłe i ubite z konieczności magazynować na terenie gospodarstwa w kontenerze na upadki i przekazywać podmiotom do przetwarzania, zgodnie z przepisami szczegółowymi.

13.     Nie ogrzewać obiektów inwentarskich.

14.     Na terenie gospodarstwa stosować preparaty ograniczające emisję odorów.

15.     W budynkach inwentarskich utrzymywać odpowiednią temperaturę oraz wilgotność.

16.     W ramach przedsięwzięcia nie montować nowych wentylatorów mechanicznych, powodujących emisje hałasu do środowiska.

17.     Ruch pojazdów ciężkich po terenie gospodarstwa ograniczyć do pory dnia, to jest godzin 06.00 - 22.00.

 U z a s a d n i e n i e

 W związku z art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś – Wnioskodawca - ……………………………, zwrócił się do Burmistrza Gostynia z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie i przebudowie gospodarstwa rolnego o obsadzie zwierząt do 173,87 DJP, zlokalizowanego w miejscowości Brzezie, gm. Gostyń, dz. nr 151, obręb Brzezie, gmina Gostyń.

Do wniosku załączono, zgodnie z obowiązującymi przepisami:

-        kartę informacyjną przedsięwzięcia, dalej k.i.p.,  sporządzoną w 4 egzemplarzach,

wraz z jej zapisem w formie elektronicznej,

-        mapę z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, wraz z jej zapisem w formie elektronicznej,

-        mapę ewidencyjną, obejmującą przewidywany teren, na którym realizowane będzie przedsięwzięcie oraz obejmującą obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie,

-        wypisy z rejestru gruntów,

-        potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji.

 Dla terenu objętego inwestycją nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt. 4 ustawy ooś, organem właściwym do wydania decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Burmistrz Gostynia.

Na podstawie definicji strony postępowania, zawartej w art. 74 ust. 3a ustawy ooś, zdefiniowany został krąg stron postępowania. W związku z tym organ informował strony o wszczęciu postępowania administracyjnego oraz o każdym etapie postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, wysyłając pisma na adres korespondencyjny poszczególnych stron oraz stosując zapisy art. 49  ustawy k.p.a. zawiadamiając strony poprzez publiczne obwieszczenie (powyżej 10 stron postępowania).

W związku z tym, organ, zgodnie z art. 61 § 4 ustawy kpa, zawiadomieniem z dnia 22 grudnia 2022 r. zawiadomił o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie i przebudowie gospodarstwa rolnego o obsadzie zwierząt do 173,87 DJP, zlokalizowanego w miejscowości Brzezie, gm. Gostyń, dz. nr 151, obręb Brzezie, gmina Gostyń.

Planowane przedsięwzięcie, na podstawie  § 3 ust. 1 pkt 104 lit. a) tiret pierwsze podwójne tiret pierwsze oraz  § 3 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 ze zm.), zostało zakwalifikowane do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu może być wymagane.

                W związku z tym Burmistrz Gostynia, w oparciu o art. 64 ust. 1 pkt. 1, 2, 4 ustawy ooś, w dniu 22 grudnia 2022 r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, dalej RDOŚ, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gostyniu, dalej PPIS, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektora Zarządu Zlewni w Poznaniu, dalej Dyrektor ZZ WP, o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia.

PPIS, w opinii sanitarnej z dnia 29 grudnia 2022 r. nr ON-NS.9011.2.45.2022, wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Zdaniem PPIS przedłożone dokumenty wykazują, iż nie zachodzą przesłanki, które w świetle obowiązujących przepisów w zakresie ochrony zdrowia uniemożliwiałyby realizację przedmiotowego przedsięwzięcia.

Dyrektor ZZ WP, w opinii z dnia 10 stycznia 2023 r. nr PO.ZZŚ.4.4901.14.2023.MS.1, nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Dyrektor ZZ WP, mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie podczas realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, nie stwierdził negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na stan jednolitych części wód oraz na realizację celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1967).

RDOŚ, w opinii z dnia 09 stycznia 2023 r., nr WOO-IV.4220.1747.2022.DG.1, stwierdził, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie i przebudowie gospodarstwa rolnego o obsadzie zwierząt do 173,87 DJP, zlokalizowanego w miejscowości Brzezie, gm. Gostyń, dz. nr 151, obręb Brzezie, gmina Gostyń. RDOŚ określił warunki i wymagania, które należy uwzględnić w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zwanej dalej decyzją ooś.

W postępowaniu wzięto pod uwagę informacje o planowanym przedsięwzięciu zawarte

w k.i.p. oraz opinie organów: RDOŚ, PPIS oraz Dyrektora ZZ WP.

Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy ooś przeanalizowano:

-        rodzaj, cechy i skalę przedsięwzięcia,

-        wielkość zajmowanego terenu,

-        zakres robót związanych z realizacją przedsięwzięcia,

-        prawdopodobieństwo oddziaływania,

-        czas trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania,

-        zasięg oddziaływania,

-        możliwości ograniczenia oddziaływania,

-        powiązania z innymi przedsięwzięciami,

-        wykorzystanie zasobów naturalnych,

-        różnorodność biologiczną,

-        emisje i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia,

-        gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia,

-        usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz pkt 3 lit. c ustawy ooś, na podstawie k.i.p., ustalono, że planowane przedsięwzięcie dotyczy rozbudowy i przebudowy gospodarstwa rolnego, na działce nr 151, obręb Brzezie, gmina Gostyń.

Obecnie na terenie gospodarstwa, w pięciu obiektach inwentarskich, prowadzona jest hodowla bydła i trzody chlewnej o obsadzie 132,82 DJP.

Planowane przedsięwzięcie inwestycyjne polega na rozwinięciu dotychczasowej działalności Wnioskodawcy poprzez dostosowanie istniejącego gospodarstwa rolnego w miejscowości Brzezie do zwiększonej obsady zwierząt, tj. :

- przebudowę budynku inwentarskiego nr 2 - po przebudowie zostanie wydzielony ganek paszowy o długości około 11,00 m i szerokości około 1,80 m i w obiekcie utrzymywane będzie łącznie 28 sztuk jałówek powyżej 1 roku oraz 11 sztuk cieląt do ½ roku; w obiekcie zostanie wydzielonych 11 kojców pojedynczych dla cieląt o wymiarach około 1,00 m x 1,50 m oraz 3 kojce dla jałówek o wymiarach odpowiednio 4,50 m x 5,80 m, 3,50 m x 5,80 m oraz 3,35 m x 5,80 m;

- rozbudowę budynku inwentarskiego nr 4 - dobudowa 23 stanowisk dla krów o szerokości 1,20 m, w celu umożliwienia dojścia krowom do stołu paszowego zlikwidowane zostaną obecnie funkcjonujące stanowiska (po 2 na końcach obory); w wyniku zmian ustawienia obsady wydzielone zostaną dodatkowe 3 kojce porodowe o wymiarach około 3,60 m x 5,00 m (po 18,00 m2) i zasiedlone zostaną obsadą 3 x 4 krowy (12 sztuk). Łączna obsada w obiekcie po rozbudowie wynosić będzie 91 sztuk krów.

Wnioskodawca zakłada, że po rozbudowie, obsada zostanie zwiększona o 41,05 DJP, czyli ogółem docelowa obsada zwierząt, tj. zdolność produkcyjna wynosić będzie do 173,87 DJP.

 Wnioskodawca zakłada ponadto, że po dokonaniu rozbudowy zagrody, hodowla trzody chlewnej i bydła prowadzona będzie w następujących ilościach i technologiach:

      ·          w istniejącym budynku inwentarskim nr 1, w systemie na płytkiej ściółce, grupowo

w kojcach, prowadzona jest i będzie nadal hodowla trzody chlewnej, obejmująca 12 sztuk macior, 36 sztuk warchlaków od 2 do 4 miesięcy oraz 70 sztuk prosiąt do 2 miesięcy, łącznie 8,12 DJP,

      ·          w przebudowywanym budynku inwentarskim nr 2, w systemie na płytkiej ściółce, prowadzona będzie hodowla bydła, obejmująca docelowo 28 sztuk jałówek powyżej 1 roku, utrzymywanych grupowo w kojcach oraz 11 sztuk cieląt do ½ roku, utrzymywanych pojedynczo w kojcach, łącznie 24,05 DJP,

      ·          w istniejącym budynku inwentarskim nr 3, w systemie na płytkiej ściółce, grupowo

w kojcach, prowadzona jest i będzie nadal hodowla bydła, obejmująca 20 sztuk cieląt do ½ roku, łącznie 3,00 DJP,

      ·          w rozbudowywanym budynku inwentarskim nr 4, w systemie na płytkiej ściółce, wolnostanowiskowo z wydzielonymi legowiskami oraz w kojcach porodowych, prowadzona będzie hodowla bydła, obejmująca docelowo 91 sztuk krów, łącznie 91,00 DJP,

      ·          w istniejącym budynku inwentarskim nr 5, w systemie na głębokiej ściółce, wolnostanowiskowo bez wydzielonych legowisk, prowadzona jest i będzie hodowla bydła, obejmująca 20 sztuk jałówek cielnych, 29 sztuk jałówek powyżej 1 roku oraz 15 sztuk jałówek od ½  do 1 roku, łącznie 47,70 DJP.

Ogółem planowana, docelowa, obsada zwierząt wynosić będzie do 173,87 DJP i dla tej liczby oraz tego rodzaju zwierząt dokonano analizy oddziaływania na środowisko.

Zarówno w istniejących, jak i rozbudowywanych i przebudowywanych budynkach inwentarskich, wymiary powierzchni hodowlanych pozwalają i będą pozwalać na utrzymywanie zwierząt zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 lutego 2010 r. w sprawie wymagań i sposobu postępowania przy utrzymywaniu gatunków zwierząt gospodarskich, dla których normy ochrony został y określone w przepisach Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 56, poz. 344 ze zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 czerwca 2010 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania gatunków zwierząt gospodarskich inne niż te, dla których normy zostały określone  w przepisach Unii Europejskiej (Dz. U. z 2019 r., poz. 1966).

Zwierzętom zapewniona będzie właściwa opieka, warunki nieszkodliwe dla ich zdrowia oraz niepowodujące urazów, uszkodzeń ciała oraz cierpień, warunki zapewniające swobodę ruchu, umożliwiające kontakt wzrokowy z innymi zwierzętami. Zwierzęta doglądane będą co najmniej raz dziennie. Pomieszczenia, w których utrzymywane będą zwierzęta, ich wyposażenie oraz sprzęt używany przy utrzymywaniu wykonany będzie wyłącznie z materiałów nieszkodliwych dla zdrowia zwierząt oraz nadających się do czyszczenia i odkażania.

Dodatkowo, pomieszczenia oraz sprzęt używany przy utrzymywaniu zwierząt będą regularnie czyszczone i odkażane. Odchody zwierząt oraz niezjedzone resztki paszy usuwane będą z pomieszczeń, tak często, aby uniknąć wydzielania się nieprzyjemnych woni i zanieczyszczenia paszy lub wody. W pomieszczeniach, w których utrzymywane będą zwierzęta, zastosowane będą zabezpieczenia przed muchami i gryzoniami. Wyposażenie i sprzęt przeznaczony do karmienia i pojenia zwierząt umieszczony będzie w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko zanieczyszczenia paszy lub wody oraz ułatwić bezkonfliktowy dostęp zwierząt do paszy i wody. Wyposażenie i sprzęt przeznaczony do karmienia i pojenia zwierząt będą tak skonstruowane, umieszczone, obsługiwane i utrzymywane, aby nie powodowały nadmiernego hałasu. Wyposażenie i sprzęt przeznaczony do karmienia i pojenia zwierząt sprawdzane będą co najmniej raz dziennie, a wykryte usterki usuwane niezwłocznie. Podłoga w pomieszczeniach hodowlanych będzie twarda, równa i stabilna. Obieg powietrza, stopień zapylenia, temperatura, względna wilgotność powietrza i stężenie gazów utrzymywane będą na poziomie nieszkodliwym dla zwierząt. Zwierzętom zapewniony będzie stały dostęp do wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Karmione będą co najmniej dwa razy dziennie paszą dostosowaną do ich gatunku, wieku, masy ciała oraz stanu fizjologicznego. Chore lub ranne zwierzęta będą niezwłocznie otaczane opieką, a w razie potrzeby izolowane.

Na podstawie k.i.p. ustalono, że istniejący budynek inwentarski nr 1 jest obiektem wyposażonym w kojce o łącznej powierzchni hodowlanej wynoszącej około 60,00 m2.

Przebudowywany budynek inwentarski nr 2 będzie obiektem wyposażonym w 3 kojce dla jałówek o łącznej powierzchni hodowlanej wynoszącej około 65,83 m2 oraz 11 kojcy pojedynczych dla cieląt o wymiarach około 1,00 m x 1,50 m każdy kojec.

Istniejący budynek inwentarski nr 3 jest obiektem wyposażonym w 5 kojcy o łącznej powierzchni hodowlanej wynoszącej około 35,00 m2.

Rozbudowywany budynek inwentarski nr 4 będzie obiektem wyposażonym w 3 kojce porodowe o łącznej powierzchni hodowlanej wynoszącej 54,00 m2 oraz 79 wydzielonych stanowisk o wymiarach około 1,20 m szerokości oraz minimum 2,40 m długości każde stanowisko.

Istniejący budynek inwentarski nr 5 jest obiektem o łącznej powierzchni hodowlanej wynoszącej około 190,00 m2.

Ze względu na dobrostan zwierząt, założenia przyjęte do analizy oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko zaproponowane przez Wnioskodawcę, powierzchnia przeznaczona na stanowiska dla chowu zwierząt oraz planowana obsada  znalazły odzwierciedlenie w warunkach niniejszej decyzji ooś. Jest to też wskazanie maksymalnej możliwej obsady zwierząt na terenie planowanego przedsięwzięcia.

Zgodnie z rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie określenia w regionie wodnym Warty wód powierzchniowych i podziemnych wrażliwych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz obszaru szczególnie narażonego, z którego odpływ azotu ze źródeł rolniczych do tych wód należy ograniczyć (Dz. Urz. Woj. Wlkp. poz. 1638) oraz rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu z dnia 1 lutego 2017 r. w sprawie określenia w regionie wodnym Środkowej Odry wód powierzchniowych i podziemnych wrażliwych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz obszaru szczególnie narażonego, z którego odpływ azotu ze źródeł rolniczych do tych wód należy ograniczyć (Dz. Urz. Woj. Wlkp. poz. 1153) cały region wodny Warty oraz cały region wodny Środkowej Odry zostały określone jako obszar szczególnie narażony na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych, z którego odpływ azotu do wód należy ograniczyć.

Ponadto, zgodnie z art. 104 ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2625, z późn. zm.) na obszarze całego państwa wdraża się program działań w celu zmniejszenia zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobiegania dalszemu zanieczyszczeniu.

Na podstawie art. 107 ustawy Prawo wodne wszystkie podmioty prowadzące produkcję rolną obowiązane są stosować zapisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie przyjęcia "Programu działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu"

(Dz. U. poz. 243). Zatem przechowywanie nawozów naturalnych i nawożenie gruntów muszą być zgodne z zasadami, które są określone w ww. Programie.

W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, na podstawie zapisów k.i.p.,  ustalono, że zwierzęta utrzymywane będą na terenie gospodarstwa w systemie na płytkiej ściółce (126,17 DJP) oraz głębokiej ściółce (47,70 DJP).

Gospodarstwo rolne posiada płytę obornikową o powierzchni wynoszącej 254,00 m2, o istniejącej i zakładanej wysokości składowania obornika do 2,5 m, wraz ze zbiornikiem na gnojówkę o pojemności 230,00 m3. W k.i.p. wykazano, iż urządzenia o wskazanych parametrach umożliwią przechowywanie gnojówki przez okres minimum 6 miesięcy oraz obornika przez okres 5 miesięcy, kiedy nie można wywozić tych nawozów naturalnych na pola.

Powierzchnia użytków rolnych posiadana przez wnioskodawcę wynosi 56,00 ha (grunty własne i dzierżawione), co pozwoli na zagospodarowanie całej ilości wyprodukowanego w gospodarstwie nawozu, z zapewnieniem dawki nie większej niż 170 kg azotu w czystym składniku na 1 ha użytków rolnych, zgodnie z art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne.

Woda do celów produkcyjnych i sanitarnych doprowadzona będzie do budynków z wodociągu gminnego. Woda wykorzystywana będzie na: pojenie inwentarza, mycie urządzeń oraz okresowe zmywanie pomieszczeń oraz cele socjalno-sanitarne.  

Ścieki bytowe powstające na terenie gospodarstwa trafiają do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej, a następnie do oczyszczalni ścieków. Mycie pomieszczeń inwentarskich będzie się odbywało wyłącznie przy pomocy wysokociśnieniowych urządzeń.

W k.i.p. wskazano, że Wnioskodawca dokonywać będzie dezynfekcji pomieszczeń inwentarskich przy użyciu wyłącznie wysokociśnieniowej myjki oraz stosując środki biodegradowalne. Po zastosowaniu preparatu do odkażania, powierzchnie będą spłukiwane silnym strumieniem wody i pozostawiane do wyschnięcia. Minimalne ilości powstającej w ten sposób cieczy będą zagospodarowane razem z powstającymi na terenie gospodarstwa rolnego nawozami naturalnymi.

Powyższe rozwiązania w zakresie czyszczenia i dezynfekcji pomieszczeń inwentarskich zostały uwzględnione w warunkach niniejszej decyzji ooś.

Wody opadowe i roztopowe z terenu przedsięwzięcia odprowadzane będą powierzchniowo po terenie działki, do której Wnioskodawca posiada tytuł prawny.

W odniesieniu  do art. 63 ust 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś, w k.i.p., wskazano, że na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będą powstawały odpady niebezpieczne o kodach 13 02 05*, 13 02 06*, 15 01 10*, 15 02 02*, 16 02 13*, 16 06 01* oraz inne niż niebezpieczne o kodach: 15 01 01, 15 01 02, 15 01 03, 15 01 04, 15 01 06, 15 01 07, 15 02 03. Wytworzone na terenie przedsięwzięcia odpady będą magazynowane selektywnie w pojemnikach lub kontenerach i odbierane przez uprawnione podmioty posiadające odpowiednie zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami.

Zwierzęta padłe i ubite, z konieczności, będą magazynowane w kontenerze na upadki, zabezpieczonym przed dostępem osób trzecich i zwierząt, do czasu przekazania upoważnionym podmiotom do przetwarzania, na co wskazano w warunkach realizacji przedsięwzięcia. Padłe lub ubite z konieczności sztuki będą przekazywane jako uboczny produkt pochodzenia zwierzęcego.

Biorąc pod uwagę powyższe, w tym planowane rozwiązania organizacyjne i techniczne w zakresie gospodarowania nawozami naturalnymi i sztukami padłymi oraz planowany sposób postępowania z odpadami, nie przewiduje się negatywnego wpływu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, i, j ustawy ooś, w oparciu o zapisy k.i.p., ustalono, że teren planowanego przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych oraz obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, na obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskich, leśnych, obszarach przylegających do jezior oraz strefach ochronnych ujęć wody.

Najbliżej położone komunalne ujęcie wody podziemnej względem planowanej inwestycji to ujęcie komunalne Gostynia, oddalone około 1,1 km na północ. Teren przedsięwzięcia położony jest w poza głównymi zbiornikami wód podziemnych.  Analizowana inwestycja nie stwarza zagrożenia dla poziomów wodonośnych oraz występuje w bezpiecznej odległości i poza strefą ochronną komunalnych ujęć wód podziemnych.

Z k.i.p. wynika, że przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Gospodarstwo nie jest zlokalizowane na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej, poza terenami o dużej gęstości zaludnienia. Przy uwzględnieniu realizacji przedsięwzięcia, zgodnie ze wskazanymi w decyzji ooś warunkami, nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska w związku z realizacją przedsięwzięcia.

W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d i pkt 3 lit. g ustawy ooś stwierdzono, że eksploatacja przedmiotowego gospodarstwa będzie wiązała się z emisją substancji do powietrza, w szczególności substancji zapachowo-czynnych. Głównymi źródłami emisji będą procesy chowu zwierząt. Źródłami emisji do powietrza będą również pojazdy poruszające się okresowo po terenie gospodarstwa: samochody ciężarowe dowożące paszę, pojazdy transportujące mleko, zwierzęta, ścieki oraz pojazdy wywożące nawozy naturalne. Z uwagi na stosunkowo niewielkie natężenie ruchu pojazdów, emisje z nimi związanie będą pomijalnie niskie.

Z uwagi na założenia przyjęte w k.i.p. oraz w celu ograniczenia emisji substancji odoroczynnych z terenu inwestycji, w niniejszej decyzji ooś zobowiązano Wnioskodawcę, aby w budynkach działał sprawny system wentylacji, który pozwoli na utrzymywanie odpowiedniej temperatury i wilgotności, jak również, aby nie ogrzewać obiektów inwentarskich. Ponadto zobowiązano Wnioskodawcę do stosowania preparatów ograniczających emisję odorów na terenie gospodarstwa. Mając na względzie lokalizację i rodzaj przedsięwzięcia, a także przyjęte rozwiązania w zakresie przechowywania obornika i gnojówki, a także planowane działania ograniczające emisję substancji odorowych, nie przewiduje się ponadnormatywnej emisji zanieczyszczeń do powietrza.

W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a i c ustawy ooś stwierdzono, że przedmiotowe przedsięwzięcie zaplanowane zostanie w otoczeniu gruntów użytkowanych rolniczo oraz zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej. Najbliżej położone tereny podlegające ochronie akustycznej to tereny zabudowy jednorodzinnej znajdujące się w sąsiedztwie gospodarstwa.

Eksploatacja przedsięwzięcia będzie wiązała się z emisją hałasu pochodzącego z ruchu pojazdów po terenie działki.

W pomieszczeniach hodowlanych, w budynkach nr 1, 3, 4, 5, będzie wentylacja grawitacyjna, natomiast w budynku nr 2 dwa wentylatory mechaniczne o poziomie mocy akustycznej do 58 dB każdy. Ze względu na małe i czasowe natężenie ruchu pojazdów po terenie gospodarstwa, emisję hałasu do środowiska, w wyniku pracy, uznano za pomijanie niską. Przyjęte przez Wnioskodawcę rozwiązania dotyczące zastosowania systemu wentylacji znalazły odzwierciedlenie w warunkach realizacji przedsięwzięcia. W celu ograniczenia wpływu przedsięwzięcia na klimat akustyczny nałożono na Wnioskodawcę warunek, aby ruch pojazdów odbywał się wyłącznie w porze dziennej, tj.  w godzinach 6:00 - 22:00.

Biorąc pod uwagę przyjęte rozwiązania, a także przedłożone dokumenty, można stwierdzić, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie powodować przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu na terenach objętych ochroną akustyczną, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112).

W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, z uwagi na rodzaj, skalę oraz lokalizację planowanego przedsięwzięcia, należy stwierdzić, że gospodarstwo nie należy do zakładów o dużym ani zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii, wskazanych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej

(Dz. U. z 2016 r.,  poz. 138). Przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji przedsięwzięcia, zgodnie z obowiązującymi przepisami, ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej w trakcie jego eksploatacji będzie ograniczone.

Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi czy osuwisk.

Z uwagi na stosowanie odpowiedniej wentylacji, utrzymywanie czystości w budynkach inwentarskich, przechowywanie nawozów płynnych w zbiornikach oraz stosowanie preparatów ograniczających emisję substancji odorowych, należy uznać, że planowane zabiegi ograniczą emisje substancji do powietrza. Przyjęte rozwiązania techniczne i technologiczne, w tym konstrukcja budynków oraz zastosowane materiały i sprawnie działające systemy wentylacji ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na postępujące zmiany klimatu, zarówno na etapie realizacji, eksploatacji, jak i likwidacji przedsięwzięcia.

W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś, biorąc pod uwagę rodzaj przedsięwzięcia, jego skalę i lokalny charakter oraz lokalizację na terenie rolniczym, w fazie eksploatacji przedsięwzięcia, nie przewiduje się znaczących powiązań z innymi przedsięwzięciami, poza obiektami należącymi do Wnioskodawcy, ani kumulowania się oddziaływań planowanego przedsięwzięcia i innych przedsięwzięć.

Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś należy stwierdzić, iż realizacja przedsięwzięcia będzie wiązała się z zastosowaniem typowych dla tego rodzaju przedsięwzięć materiałów i surowców budowlanych, takich jak: beton, kruszywo, paliwa, woda. Na potrzeby eksploatacji przedsięwzięcia niezbędne będzie także zużycie mediów: energii elektrycznej, paliwa oraz wody.

W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy ooś ustalono, że planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w granicach jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW600070.

Zgodnie z obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) JCWPd PLGW600070 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz dobrym stanem chemicznym, lecz jest zagrożona osiągnięciem celów środowiskowych.

Dla JCWPd PLGW600070 w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” określono następujące cele środowiskowe: utrzymanie dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego. Przedsięwzięcie znajduje się w granicach jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP) o kodzie PLRW600023185673 Kanał Mosiński od Kani do Kanału Przysieka Stara i posiada status silnie zmienionej części wód, jej stan jest zły i zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona.

Celem środowiskowym dla tej JCWP jest uzyskanie dobrego potencjału ekologicznego i dobrego stanu chemicznego. Dla PLRW600023185673 przedłużono termin osiągnięcia celu środowiskowego do 2021 roku, ze względu na brak możliwości technicznych. W zlewni JCWP występuje presja komunalna. W programie działań zaplanowano działania podstawowe, obejmujące uporządkowanie gospodarki ściekowej, które są wystarczające, aby zredukować tę presję w zakresie wystarczającym dla osiągnięcia dobrego stanu. Z uwagi jednak na czas niezbędny dla wdrożenia działań, a także okres niezbędny, aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do 2021 roku.

W odniesieniu do art. 63 ust.1 pkt 2 lit. e  ustawy ooś, stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916, ze zm.), a najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Zachodnie Pojezierze Krzywińskie PLH300014, oddalony o ok. 12,6 km od przedsięwzięcia.

Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia w obrębie istniejącego gospodarstwa rolnego, poza obszarami chronionymi, na gruncie utwardzonym oraz brak konieczności wycinki drzew i krzewów, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów.

Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na  obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla ochrony których zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś, po przeanalizowaniu zasięgu, wielkości i złożoności oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia, z uwagi na rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania, nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i  przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

 Z uwagi na skalę, charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak znacząco negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony, ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, dla przedsięwzięcia polegającego na budowie rozbudowie i przebudowie gospodarstwa rolnego o obsadzie zwierząt do 173,87 DJP, zlokalizowanego w miejscowości Brzezie, gm. Gostyń, dz. nr 151, obręb Brzezie, gmina Gostyń, nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 P o u c z e n i e

Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.), decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia powinno nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie, ul. Słowiańska 54, za pośrednictwem Burmistrza Gostynia w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania od decyzji Burmistrza Gostynia.

Z dniem doręczenia Burmistrzowi Gostynia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.

Załączniki:

1. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy ooś

                                                                                                                                                                                              

                                                                                              Z up. BURMISTRZA

                                                                                             Marzena Paluszkiewicz

                                                                                             Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska

 Załącznik do decyzji nr GKOS.OS.6220.21.2022 z dnia 22.02.2023 r.

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia, zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.)

Rodzaj, skala, usytuowanie przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie polega na rozbudowie i przebudowie gospodarstwa rolnego o obsadzie zwierząt do 173,87 DJP, zlokalizowanego w miejscowości Brzezie, gm. Gostyń, dz. nr 151, obręb Brzezie, gmina Gostyń. Sumaryczna powierzchnia działki nr 151 wynosi 0,8700 ha. Wnioskodawca posiada tytuł prawny do nieruchomości, na której ma zostać zlokalizowana inwestycja.

Tereny wokół planowanego przedsięwzięcia to tereny zabudowy zagrodowej oraz pól uprawnych. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa podlegająca ochronie akustycznej znajduje się w odległości około 10 m od granicy rozbudowywanego gospodarstwa rolnego w kierunku południowym (działka nr 150/1). Obiekty gospodarstwa rolnego otaczają grunty rolne oraz grunty niezabudowane i zabudowane właścicieli indywidualnych gospodarstw rolnych.

Przedsięwzięcie zostanie wkomponowane w istniejącą infrastrukturę techniczną. Z uwagi na jego realizację na terenach już zainwestowanych rolniczo, biorąc pod uwagę obecny sposób wykorzystania terenu, w wyniku realizacji przedsięwzięcia nie nastąpi znacząca zmiana w zakresie oddziaływania całego obiektu na etapie jego eksploatacji na poszczególne komponenty środowiska, w stosunku do stanu istniejącego.

Obecnie na terenie gospodarstwa, w pięciu obiektach inwentarskich, prowadzona jest hodowla bydła i trzody chlewnej o obsadzie 132,82 DJP. Planowane przedsięwzięcie polega na rozwinięciu dotychczasowej działalności Wnioskodawcy w obszarze dostosowania istniejącego gospodarstwa rolnego w miejscowości Brzezie do zwiększonej obsady bydła.

Rodzaj technologii:

Na terenie gospodarstwa, w pięciu obiektach inwentarskich, prowadzona jest hodowla bydła i trzody chlewnej o obsadzie 132,82 DJP. Planowane przedsięwzięcie inwestycyjne polega na rozwinięciu dotychczasowej działalności Wnioskodawcy poprzez dostosowanie istniejącego gospodarstwa rolnego w miejscowości Brzezie do zwiększonej obsady zwierząt, tj. :

- przebudowę budynku inwentarskiego nr 2 - po przebudowie zostanie wydzielony ganek paszowy o długości około 11,00 m i szerokości około 1,80 m i w obiekcie utrzymywane będzie łącznie 28 sztuk jałówek powyżej 1 roku oraz 11 sztuk cieląt do ½ roku; w obiekcie zostanie wydzielonych 11 kojców pojedynczych dla cieląt o wymiarach około 1,00 m x 1,50 m oraz 3 kojce dla jałówek o wymiarach odpowiednio 4,50 m x 5,80 m, 3,50 m x 5,80 m oraz 3,35 m x 5,80 m;

- rozbudowę budynku inwentarskiego nr 4 - dobudowa 23 stanowisk dla krów o szerokości 1,20 m, w celu umożliwienia dojścia krowom do stołu paszowego zlikwidowane zostaną obecnie funkcjonujące stanowiska (po 2 na końcach obory); w wyniku zmian ustawienia obsady wydzielone zostaną dodatkowe 3 kojce porodowe o wymiarach około 3,60 m x 5,00 m (po 18,00 m2) i zasiedlone zostaną obsadą 3 x 4 krowy (12 sztuk). Łączna obsada w obiekcie po rozbudowie wynosić będzie 91 sztuk krów.

Po rozbudowie, obsada zostanie zwiększona o 41,05 DJP, czyli ogółem docelowa obsada zwierząt, tj. zdolność produkcyjna wynosić będzie do 173,87 DJP.

Po dokonaniu rozbudowy zagrody, hodowla trzody chlewnej i bydła prowadzona będzie w następujących ilościach i technologiach:

       ·          w istniejącym budynku inwentarskim nr 1, w systemie na płytkiej ściółce, grupowo

w kojcach, prowadzona jest i będzie nadal hodowla trzody chlewnej, obejmująca 12 sztuk macior, 36 sztuk warchlaków od 2 do 4 miesięcy oraz 70 sztuk prosiąt do 2 miesięcy, łącznie 8,12 DJP,

       ·          w przebudowywanym budynku inwentarskim nr 2, w systemie na płytkiej ściółce, prowadzona będzie hodowla bydła, obejmująca docelowo 28 sztuk jałówek powyżej 1 roku, utrzymywanych grupowo w kojcach oraz 11 sztuk cieląt do ½ roku, utrzymywanych pojedynczo w kojcach, łącznie 24,05 DJP,

       ·          w istniejącym budynku inwentarskim nr 3, w systemie na płytkiej ściółce, grupowo

w kojcach, prowadzona jest i będzie nadal hodowla bydła, obejmująca 20 sztuk cieląt do ½ roku, łącznie 3,00 DJP,

       ·          w rozbudowywanym budynku inwentarskim nr 4, w systemie na płytkiej ściółce, wolnostanowiskowo z wydzielonymi legowiskami oraz w kojcach porodowych, prowadzona będzie hodowla bydła, obejmująca docelowo 91 sztuk krów, łącznie 91,00 DJP,

       ·          w istniejącym budynku inwentarskim nr 5, w systemie na głębokiej ściółce, wolnostanowiskowo bez wydzielonych legowisk, prowadzona jest i będzie hodowla bydła, obejmująca 20 sztuk jałówek cielnych, 29 sztuk jałówek powyżej 1 roku oraz 15 sztuk jałówek od ½  do 1 roku, łącznie 47,70 DJP.

Docelowa obsada zwierząt wynosić będzie do 173,87 DJP. Wyposażenie i sprzęt przeznaczony do karmienia i pojenia zwierząt umieszczony jest i będzie w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko zanieczyszczenia paszy lub wody oraz ułatwić bezkonfliktowy dostęp zwierząt do paszy i wody. Zwierzęta karmione są i będą co najmniej dwa razy dziennie paszą dostosowaną do ich gatunku, wieku, masy ciała oraz stanu fizjologicznego.

Zwierzętom zapewniona będzie właściwa opieka, warunki nieszkodliwe dla ich zdrowia oraz niepowodujące urazów, uszkodzeń ciała oraz cierpień, warunki zapewniające swobodę ruchu, umożliwiające kontakt wzrokowy z innymi zwierzętami. Zwierzęta doglądane będą co najmniej raz dziennie. Pomieszczenia, w których utrzymywane będą zwierzęta, ich wyposażenie oraz sprzęt używany przy utrzymywaniu wykonany będzie wyłącznie z materiałów nieszkodliwych dla zdrowia zwierząt oraz nadających się do czyszczenia i odkażania.

Dodatkowo, pomieszczenia oraz sprzęt używany przy utrzymywaniu zwierząt będą regularnie czyszczone i odkażane. Odchody zwierząt oraz niezjedzone resztki paszy usuwane będą z pomieszczeń, tak często, aby uniknąć wydzielania się nieprzyjemnych woni i zanieczyszczenia paszy lub wody. W pomieszczeniach, w których utrzymywane będą zwierzęta, zastosowane będą zabezpieczenia przed muchami i gryzoniami. Wyposażenie i sprzęt przeznaczony do karmienia i pojenia zwierząt umieszczony będzie w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko zanieczyszczenia paszy lub wody oraz ułatwić bezkonfliktowy dostęp zwierząt do paszy i wody. Wyposażenie i sprzęt przeznaczony do karmienia i pojenia zwierząt będą tak skonstruowane, umieszczone, obsługiwane i utrzymywane, aby nie powodowały nadmiernego hałasu. Wyposażenie i sprzęt przeznaczony do karmienia i pojenia zwierząt sprawdzane będą co najmniej raz dziennie, a wykryte usterki usuwane niezwłocznie. Podłoga w pomieszczeniach hodowlanych będzie twarda, równa i stabilna. Obieg powietrza, stopień zapylenia, temperatura, względna wilgotność powietrza i stężenie gazów utrzymywane będą na poziomie nieszkodliwym dla zwierząt. Zwierzętom zapewniony będzie stały dostęp do wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Karmione będą co najmniej dwa razy dziennie paszą dostosowaną do ich gatunku, wieku, masy ciała oraz stanu fizjologicznego. Chore lub ranne zwierzęta będą niezwłocznie otaczane opieką, a w razie potrzeby izolowane.

Zwierzęta utrzymywane będą w systemie na płytkiej ściółce (126,17 DJP) oraz głębokiej ściółce (47,70 DJP).

Rozwiązania chroniące środowisko:

Wymiary powierzchni hodowlanej, na której będą utrzymywane zwierzęta spełniają wymagania rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 28 czerwca 2010 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania gatunków zwierząt gospodarskich innych niż te, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach UE oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 15 lutego 2010 r. w sprawie wymagań i sposobu postępowania przy utrzymywaniu gatunków zwierząt gospodarskich, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach UE.

Gospodarstwo rolne posiada płytę obornikową o powierzchni 254 m2, o istniejącej i zakładanej wysokości składowania obornika do 2,5 m, wraz ze zbiornikiem na gnojowicę o pojemności 230 m3. Urządzenia te umożliwią przechowywanie gnojówki przez okres minimum 6 miesięcy oraz obornika przez okres 5 miesięcy, kiedy nie można wywozić nawozów naturalnych na pola.

Powierzchnia użytków rolnych Wnioskodawcy w wielkości 56,00 ha pozwoli na zagospodarowanie całej ilości wyprodukowanego w gospodarstwie nawozu, z zapewnieniem dawki nie większej niż 170 kg azotu w czystym składniku na 1 ha użytków rolnych.

Woda do celów produkcyjnych i sanitarnych doprowadzona będzie do budynków z wodociągu gminnego. Ścieki bytowe powstające na terenie gospodarstwa trafiają do sieci kanalizacji sanitarnej, a następnie do oczyszczalni ścieków. Mycie pomieszczeń inwentarskich będzie się odbywało wyłącznie przy pomocy wysokociśnieniowych urządzeń.

Dezynfekcja pomieszczeń inwentarskich wykonywana będzie przy użyciu wysokociśnieniowej myjki oraz przy zastosowaniu środków biodegradowalnych. Po zastosowaniu preparatu do odkażania, powierzchnie będą spłukiwane silnym strumieniem wody i pozostawiane do wyschnięcia. Minimalne ilości powstającej w ten sposób cieczy będą zagospodarowane razem z powstającymi na terenie gospodarstwa rolnego nawozami naturalnymi.

Wody opadowe i roztopowe z terenu przedsięwzięcia odprowadzane będą powierzchniowo po terenie działki, do której Wnioskodawca posiada tytuł prawny.

Wytworzone na terenie przedsięwzięcia odpady będą magazynowane selektywnie w pojemnikach lub kontenerach i odbierane przez uprawnione podmioty posiadające odpowiednie zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami.

Zwierzęta padłe i ubite, z konieczności, będą magazynowane w kontenerze na upadki, do czasu przekazania upoważnionym podmiotom do przetwarzania.

Planowane rozwiązania organizacyjne i techniczne w zakresie gospodarowania nawozami naturalnymi i sztukami padłymi oraz planowany sposób postępowania z odpadami, nie przewidują negatywnego wpływu przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne.

Głównymi źródłami emisji będą procesy chowu zwierząt oraz pojazdy poruszające się okresowo po terenie gospodarstwa. Z uwagi na niewielkie natężenie ruchu pojazdów, emisje z tym związanie będą pomijalnie niskie. W celu ograniczenia wpływu przedsięwzięcia na klimat akustyczny ruch pojazdów będzie się odbywać wyłącznie w porze dziennej. Dodatkowo, w celu ograniczenia emisji substancji odoroczynnych Wnioskodawca zapewnia sprawny system wentylacji pozwalający na utrzymywanie odpowiedniej temperatury i wilgotności. Obiekty inwentarskie nie będą też ogrzewane. Na terenie gospodarstwa będą stosowane preparaty ograniczające emisję odorów.

Przyjęte rozwiązania warunkują, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie powodować przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu na terenach objętych ochroną akustyczną.

                                                                                               Z up. BURMISTRZA

                                                                                               Marzena Paluszkiewicz

                                                                                               Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska

Art. 49 k.p.a. Strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, jeżeli przepis szczególny tak stanowi; w tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.

Art. 74 ust. 3 ustawy ooś  Jeżeli liczba stron postępowania o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 10, stosuje się przepis art. 49 kodeksu postępowania administracyjnego

https://www.gostyn.pl/Zawiadomienie_ws__rozbudowy_i_przebudowy_gospodarstwa_rolnego_w_Brzeziu.html

Strona internetowa gminy Gostyń.
Gmina Gostyń, Rynek 2, 63-800 Gostyń
Kontakt z redakcją: redakcja@gostyn.pl